Με
ανακοίνωση της Δ/νσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Καρδίτσας την προηγούμενη
εβδομάδα ξεκινά και στην περιοχή μας η εφαρμογή της μαθητείας για 7 ειδικότητες
αποφοίτων ΕΠΑΛ.
Το
3ο μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, όριζε «....την παροχή
του απαιτούμενου αριθμού θέσεων μαθητείας για το 33% τουλάχιστον του συνόλου
των σπουδαστών της τεχνικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ) έως το 2016-2017»
και την διασφάλιση «μεγαλύτερης συμμετοχής των εργοδοτών» στον
καθορισμό των προγραμμάτων σπουδών.
Οι
κυβερνώντες που είναι κάθε λέξη του μνημονίου που υπέγραψαν και πιστά
αφοσιωμένοι στην εφαρμογή του, νομοθέτησαν το νόμο 4386/2016 που θεσπίζει τη
μαθητεία και υπουργείο-διοίκηση
επείγονται να την υλοποιήσουν, γιατί έτσι επιτάσσουν ΕΕ- ΔΝΤ και ΟΟΣΑ. Απαιτούν
δηλαδή το εκπαιδευτικό σύστημα να παίξει πιο αποφασιστικά το ρόλο του
μηχανισμού συμμόρφωσης και προσαρμογής της νέας γενιάς στις απαιτήσεις του
κεφαλαίου. Απαιτήσεις που έρχονται να
σαρώσουν δικαιώματα και κατακτήσεις. Αντί για δουλειά, σύγχρονη δουλεία.
Σ’
αυτή την κατεύθυνση συμβάλλει το «νέο» μοντέλο εργασίας που έχουν επιβάλλει για
τους νέους, κι όχι μόνο, που το ονόμασαν πρακτική άσκηση ή επιταγή εισόδου (voucher) ή
μαθητεία. Εργασιακό καθεστώς που μόνο στον Τουρισμό έχει συμβάλλει στην απόλυση
δεκάδων χιλιάδων εργαζομένων, αφού δίνεται η δυνατότητα στους ξενοδόχους να
απασχολούν το 17% των εργαζομένων με καθεστώς πρακτικής άσκησης ή μαθητείας
(όταν ακόμα και στην ΕΕ το όριο είναι 5%!). Αντίστοιχα στους Δήμους οι θέσεις
των απολυμένων συμβασιούχων καλύφτηκαν με «μαθητευόμενους». Αντίστοιχα στα
νοσοκομεία με τις τεράστιες ελλείψεις σε νοσηλευτικό προσωπικό επιχειρείται να
καλυφθούν από τη μαθητεία.
Το
ζοφερό παρόν που βιώνουν οι περισσότεροι μαθητές και η αβεβαιότητα -ή μάλλον η
βεβαιότητα της ανεργίας- ενισχύουν τη μόνιμη επιδίωξη του συστήματος και
μέσα απ’ την εκπαίδευση να διαμορφώσουν στη νεολαία τα χαρακτηριστικά του
πειθήνιου εργαζόμενου χωρίς απαιτήσεις και δικαιώματα. Η μαθητεία είναι
εργαλείο σ’ αυτή την κατεύθυνση.